Уроки

“СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ, РОЗМАЇТТЯ ЛІТЕРАТУРНИХ НАПРЯМІВ, ТЕЧІЙ ТА ШКІЛ У ПОЕЗІЇ. ТРАГІЧНІ ДОЛІ МИТЦІВ “СРІБНОЇ ДОБИ”.
ОЛЕКСАНДР БЛОК “НЕЗНАЙОМА”, “ВЕСНО, ВЕСНО, БЕЗ МЕЖ І БЕЗ КРАЮ...”
УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ, 11 КЛАС
Валентина Іванченко, вчитель зарубіжної літератури Новоархангельської ЗШ І – ІІІ ст. №2, старший учитель, Кіровоградська область

Мета:
ознайомити учнів із провідними модерністськими, авангардистськими напрямами, течіями “срібної доби”, їх представниками, із життєвим і творчим шляхом О.Блока, аналізувати вірші поета крізь призму їхнього ідейного змісту, розвивати вміння самостійно працювати з підручником та аналізувати поетичний твір, виховувати любов до поезії та естетичні смаки.


Обладнання:
мультимедійна презентація, портрети О.Блока, репродукції картин Крамського, опорно логічні схеми.


Тип уроку:
урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Хід уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
Першу половину ХІХ ст. називають “Золотою добою” російської літератури, що представлена творчістю О.Пушкіна, М.Лермонтова, Ф.Тютчева, А.Фета. Початок ХХ ст., незважаючи на значні історичні і соціальні катаклізми, ознаменували в російській літературі “срібною добою”.
З цього розділу ви дізнаєтесь:
-         чому “срібна доба” називається “срібною”;
-         хто такий “будетлянин”?
-         як виковували майстрів у “Цеху поетів”;
-         про розчарування, що їх зазнав новітній лицар Прекрасної Дами та про випробування, які випали на долю “російської Сапфо”;
-         про поета, якого влада знищила славою, і поета, в котрого влада відібрала славу нобелівського лауреата;
-         а головне – про неоціненні розсипи поезії, які не згоріли у вогнищах, розпалених тоталітарним режимом, і нині прикрашають своїм блиском духовну скарбницю світової літератури ХХ ст.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Робота з таблицею імен видатних філософів, живописців, діячів театру, напрямів у літературі:

Учитель.
Як не дивно, у цей час у Росії відбувався розквіт не лише літератури, а й філософії, мистецтва взагалі. Межа ХІХ – ХХ ст. стала особливим етапом у розвитку словесності. Він увійшов до історії російської культури як “срібна доба” (назва була обрана за аналогією із “золотою добою”, яку ототожнювали з ХІХ ст.; здебільшого з пушкінською епохою).
Це був час, коли російська культура та література переживала високий духовний підйом. На повен голос про себе заявили філософи – В.Соловйов, М.Бердяєв, С.Булгаков.
Широке міжнародне визнання здобули російський театр (К.Станіславський, В.Мейєрхольд, В.Коміссаржевська) і російський балет (А.Павлова, В.Ніжинський), композитори (О.Скрябін, С.Рахманінов), художники (К.Малевич, М.Врубель, В.Сєров, В.Кандінський).
Дух всебічного оновлення панував і в російській ліриці. Як і в західній поезії, вирішальну роль у її розквіті відіграли нереалістичні тенденції. Найвизначнішими з – поміж них були символізм, акмеїзм і футуризм.

Філософія
Живопис
Театр, балет
Поезія
В.Соловйов
К.Малевич
К.Станіславський
Символізм
М.Бердяєв
М.Врубель
В.Мейєрхольд
Акмеїзм
С.Булгаков
В.Сєров
А.Павлова
Футуризм

В.Кандінський
В.Ніжинський


Бесіда.
- Що відомо вам про розвиток символізму?
(У своєму розвитку символізм пройшов два етапи:
І. Припав на 90 – і роки ХІХ ст., був пов’язаний з іменами В.Брюсова, К.Бальмонта, Д.Мережковського, З.Гіппіус.
ІІ. На початку ХХ ст. в літературу прийшло нове покоління символістів, прихильників філософсько – релігійного розуміння світу (В.Соловйова). Найяскравішими його представниками були А.Бєлий, О.Блок, В.Соловйов).
-         Як виник в російській поезії акмеїзм, хто його представники?
(На противагу символістським уявленням про зв’язок мистецтва з містичними сферами з’явилися представники нової течії в російській поезії, які розглядали поезію як ремесло і орієнтувались на минуле – це були акмеїсти. Так виникла нова течія в російській літературі – акмеїзм, її представники – М.Гумільов, С.Городецький, А.Ахматова, О.Мандельштам).
-         Що відомо про футуризм?
(Якщо акмеїсти у своїй творчості спиралися на минуле та культуру, то російські футуристи – висунули програму Нового мистецтва оновленого майбутнього (деякі називали себе – “будетлянами” – тими, хто буде). Існувало декілька угрупувань російських футуристів, серед них відомі – В.Хлебніков, брати Бурлюки, В.Маяковський).
- Хто з російських поетів були поза угрупуваннями?
(Літературний процес “срібної доби” не був обмежений рамками модернізму. Самобутнім явищем російської лірики початку ХХ ст. була так звана “новоселянська поезія”, що прагнула поетизувати селянську Росію, її моральні цінності, розкрити глибинні зв’язки, між світом природи та усною народною творчістю, її представником був С.Єсенін. Поза будь – якими угрупуваннями перебувала поезія М.Цветаєвої і Б.Пастернака).
- Що ви знаєте про долю митців “срібної доби”?
(Трагізм став основною рисою долі всіх митців цього часу. М.Гумільов був звинувачений в контрреволюційному заговорі, розстріляний більшовиками. В.Маяковський, М.Цветаєва, С.Єсенін вкоротили собі віку. Й.Мандельштам і М.Клюєв загинули в радянських концтаборах. А.Ахматову, Б.Пастернака цькували, звинувачували в буржуазних тенденціях, замовчували їх творчість. Поети однієї із найзагадковіших епох в історії російської культури – “срібної доби” – є не тільки гордістю російської літератури, а й її болем, тому що доля більшості з них була трагічною.
Однак “рукописи не горять”, тож попри вилучення, у супереч десятиліттям замовчування твори заборонених письменників нарешті знайшли дорогу до читача. І нині ми можемо насолоджуватися поетичним словом О.Блока, А.Ахматової, В.Маяковського, Б.Пастернака, О.Мандельштама, М.Цветаєвої).

Учитель.
Хронологічно першим серед течій російської поезії був символізм, який перегукувався з європейським, однак на російському ґрунті набув яскравого самобутнього характеру.
- Що таке символізм? Знайдіть визначення поняття у літературознавчому словнику.
- Які основні елементи символізму?

Створення “асоціативного куща”.
 










- Що таке сугестія? Знайдіть визначення у словнику.

Учитель.
Олександр Блок – найвидатніший поет російського символізму. Своєю творчістю він завершив поетичні шукання всього ХІХ ст. і відкрив поезію ХХ ст.; поєднавши російська класику і нове мистецтво.

Презентація портрета О.Блока.
- Що можна сказати про Блока як особистість?

Учитель.
М.Горький – відомий російський письменник писав: “Блок был изумительно красив, как поэт и как личность”.
Сьогодні ми доторкнемось до дивовижної епохи і будемо не тільки насолоджуватись музикою віршів, але й намагатимемось відчути ті почуття, які вирували в душі поета, генія і людини.
Ключове питання уроку: “Чим для вас є вірші О.Блока сьогодні: пам’яткою літератури символізму чи зразком ліричної поезії?”
Життя і творчість Блока неможливо розглядати окремо від тієї епохи, в якій він народився, жив і творив.
- Пригадайте, що вам відомо про історичні події в Росії кінця ХІХ початку     ХХ ст.?
(В Росії на початку ХХ ст. загострилась суспільна криза:
-         російсько – японська війна;
-         революційні потрясіння 1905 – 1907 рр.;
-         трагічні події Кривавої неділі;
-         Ленський розстріл;
-         Ходинська трагедія;
-         революція 1917 року;
-         перша світова війна.)

- Що буде з Росією?
Моменти особистого життя О.Блока синхронно переплітаються з моментами його епохи, які водночас є моментами творчості.
Ось як пише про це сам поет:
Все сущее увековечить,
Безличное – вочеловечить,
Несбывшееся – воплотить.

Випереджальне завдання:
повідомлення про життєвий і творчий шлях О.Блока.
(слайди)

Кольоропис життя О.Блока.
Блок – поет – символіст, символічного значення він надавав і часу, і кольору. “Кожен рік мого свідомого життя різко забарвлений для мене своєю особливою фарбою”, - писав він в автобіографії.
Роки юності – синьо – рожеві,
роки революції – лілові і сніжно – білі,
“залізні порожнечі дня” відповідали два кольори – чорний і жовтий.
Поразка революції 1905 – 1907 рр., пізніше роки розбудови радянського суспільства принесли поету розчарування, зневіру, відчай.
Славу і величезну популярність принесла Блоку балада “Незнайома”. Вірш “Незнайома” написаний в 1906 році. Важкий період після революції 1905 року, яка гнітюче вплинула на поета. У Росії настав час, який призвів до краху ілюзій і більш тверезого погляду на світ і дійсність.

Виразне читання вчителем поезії “Незнайома”.

Словникова робота.
Котелки – модний на той час головний убір.
Уключины – пристосування на борту човна для упора весла.
Вуаль – сітка, що трималася на жіночій шляпі, прикриваючи обличчя.
Шлагбаум – підйомний брус для відкриття і закриття на переїздах.

Аналіз вірша “Незнайома”.
-         Яким настроєм проникнуті рядки вірша?
-         Хто головні герої поезії?
-         Через призму чиєї свідомості зображена дійсність?
-         Яка ця дійсність до появи Незнайомої? Прочитайте.
(Це світ бездуховних обивателів, де панує вульгарність, буденність).
-         Як змальована природа, яка пора року? Зачитайте.
(Весна, проте опис природи пройнятий настроями розпаду і фальші).
-         Як до цієї дійсності відноситься ліричний герой?
(Не приховує своєї відрази, він тоне в багні буденності, врятувати його може тільки диво).
-         Хто стає цим дивом?
(Незнайома. Ліричний герой зачарований і сприймає її як символ, що протистоїть вульгарній буденності).
-         Як змальована Незнайома? Прочитайте.
(Обриси її нечіткі, натяки, обличчя під вуаллю – містичний образ, ідеал жіночої краси, втілення ідеї Вічної Жіночності).
-         Як ліричний герой сприймає її? Зачитайте.
(Шанобливо спостерігає за нею здалеку, боячись зруйнувати її спокій і самотність).
-         За яким принципом структурований вірш?
(В основі вірша – антитеза, реальний світ протиставлений світу мрії ліричного героя). Зачитайте приклади антитези.
-         На які композиційні частини можна поділити вірш?
(І – реальний світ – шість строф; ІІ – світ мрії).

Робота в групах.
І група – Знайдіть ключові образи реального світу та ставлення до них ліричного героя. Що можна про нього сказати? Яка лексика?
ІІ група – Яким показаний світ мрії? Назвати ключові слова і образи. Що можна сказати про лексику?

І частина – зображення реального світу
ІІ частина – світ мрії ліричного героя
ключові образи:
-     рестораны, горячий воздух, окрики пьяных, дух тлетворный;
-     пыль, скука, детский плач;
-     вечер, канавы, шлагбаумы;
-     озеро, уключины, женский визг, в небе диск;
-     вечер, стакан, сонные лакеи, пьяницы с глазами кроликов.
Висновок: перед нами картина вульгарності яка впливає на всіх, навіть місяць – бездушний диск, як жарти “испытанных остряков”. Брутальна дійсність де править “тлінний дух”. Лексика знижена.
-     вечер, сон, девичий стан;
-     духи, туманы, одна;
-     древние поверье, шелка, шляпа, узкая рука;
-     вуаль, берег, даль;
-     тайны, солнце, душа, излучины, вино;
-     перья страуса, мозг, очи, берег.
Висновок: лексика висока, ритм заворожує, з’являється Незнайома – поетично прекрасний и далекий образ, чужий для навколишньої дійсності. Самотність Незнайомки і ліричного героя виділяє їх з – поміж маси і притягує. Краса, істина, поезія проявляються в єдності.
-         Назвіть образи – символи.
(Образ міста – символ бездуховного життя; весна – символ юності світу, оновлення; тумани – символ подиху вічності; образ сонця – символ світла і гармонії; образ Незнайомої – містичний ідеал жіночої краси, пов’язаний з ідеєю Вічної Жіночності і водночас – “приземлена жінка”, адже з’являється вона в ресторані серед п’яної публіки, як молода шукачка амурних пригод.)
-         Якими рядками закінчується вірш? Як слід розуміти мотив сп’яніння?
(Його поетичне бачення близьке до сп’яніння. Його сп’яніння зовсім інше ніж пияків з “очима кроликів”. Сила цього поетичного “вина” в тому, що воно через буденність дозволяє бачити поетичну сутність світу, як світу єдиного, суцільного де існує не тільки ницість, жорстокість, брутальність, але й високі ідеали. Не маючи можливості виявити ідеали в дійсності, силою поетичної уяви Блок перетворює світ, надає йому краси.)

Презентація репродукцій картин.
(слайди)

Учитель.
Розгляньте репродукції картин художників – сучасників Блока і віднайдіть образ, що вібрав у себе риси поетичної Незнайомки.
Незнакомка” – это вовсе не просто дама в черном платье со страусиными перьями на шляпе. Это дьявольский сплав из многих миров, преимущественно синего и лилового. Если бы я обладал средствами Врубеля, я бы создал Демона, но всякий делает то, что ему назначено”, - писав О.Блок про сутність образу Незнайомої. Річ не в тому, який художній образ пера художника несе в собі більше рис схожості з авторським видінням. Річ у творцях, які осягнули таємницю і відкрили нам прекрасне в повсякденному.
Інша грань блоківської лірики відкривається в поезії “Весно, весно, без меж і без краю ...” Це яскрава ілюстрація “любовно – ворожого” сприйняття життя, що згодом утвердилося в ліриці поета.
Прослухайте вірш і визначте, чого прагне ліричний герой.

Аналіз вірша.
-         Яким настроєм пройняті рядки вірша?
-         Як ліричний герой ставиться до життя? Прочитати.
-         Яке реальне життя ліричного героя?
-         Чому тлом “двобою” є весна?
-         З яким образом автор порівнює життя?
-         Як слід розуміти “Шлю привет тебе звоном щита”?
-         Чи сподівається ліричний герой на свою перемогу?
-         Як слід розуміти “Никогда я не брошу щита”?
-         Який ліричний герой як особистість?
-         Зверніть увагу на синтаксис речень, є риторичні звертання, повторення дієслів, з якою метою їх вживає автор?
-         Назвіть художні образи – символу. (Весна – символ відновлення життя, радість, кохання; щит – символ перемоги у двобої з життям; місто – символ бездуховності, цивілізації, що спустошує душу; буйний вітер – символ суперечливого складного життя; зустріч ліричного героя з життям – символ непримиренної боротьби; життя виступає як своєрідний друг – суперник ліричного героя і асоціюється з образом жінки – птаха.)

Робота в зошитах.
Записати особливості художнього світу Блока:
-         символічні образи і сюжети відтворюють містичні переживання поета;
-         створення образу ідеї Вічної Жіночності;
-         передчуття катастрофи, апокаліптичні настрої;
-         викриття бездуховності світу;
-         тема “двобою” з життям;
-         мелодійність віршів;
-         сугестивність.

IV. Рефлексія
- Чим для вас є вірші О.Блока сьогодні: пам’ятником літератури символізму чи зразком ліричної поезії?
(1. Життя і творчість Блока припали на непростий історичний період. Це була доба руйнування старих порядків і пошуку нових ідей. О.Блок для мене – пам’ятник літератури символізму тієї доби, а його вірші – це прекрасна музика слів.
2. Людина живе доти, доки живе пам’ять про неї. Пам’ять про Блока та його поезію хвилювала і хвилюватиме серця багатьох читачів, житиме вічно. Тому для мене вірші Блока – це зразок ліричної поезії.)

Учитель.
Поезія О.Блока була, є й буде сучасною завжди. Тому що непідвладні часу гуманізм і духовність, романтика і любов, громадянськість і патріотизм – все це притаманне яскравій постаті поета. Тому і сьогодні його поезії хвилюють душі людей, небайдужих до поетичного слова.

V. Оцінювання

VI. Домашнє завдання
С.р. Ознайомитись із поезією О.Блока с. 184 – 193;
Д.р. Підготувати аналіз вірша “Скіфи”;

В.р. Підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях А.Ахматової.

Немає коментарів:

Дописати коментар